Bijna de helft van de jongeren in Nederland met een migratieachtergrond ervaart discriminatie op basis van hun etnische en culturele achtergrond. Discriminatie kan negatieve gevolgen hebben voor zowel de fysieke en mentale gezondheid als de identiteitsontwikkeling. De publicatie ‘Weerbaar tegen discriminatie’ van Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) heeft tot doel professionals beter zicht te geven op ‘wat werkt’ in het weerbaar maken van deze jongeren. Ook docenten zijn geïnterviewd voor deze publicatie.  

Is discriminatie een onderwerp dat u in de klas bespreekt? Heeft u studenten die daar ervaring mee hebben en besteedt u aandacht aan hun weerbaarheid op dat gebied? En hoe doen uw collega’s dat? Deze publicatie geeft u mogelijk handvatten om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Weet u voldoende over wat werkt, of kunt u meer inspiratie gebruiken? In de publicatie vindt u volop voorbeelden van werkzame trainingen (en elementen daaruit) die u mogelijk kunt toepassen in uw werk. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in een infographic.

Wilt u een presentatie van het onderzoek bij u op school of heeft u een andere vraag? Dan kunt u contact opnemen met onderzoeker Sahar Noor, door te mailen naar s.noor@movisie.nl.

 

Foto: Stock (123rf)

Bijlagen: